icon_kws

De Vereniging

Naar de KWS Verenigingsite

iconSneekweek

83e Sneekweek

Schrijf je hier in!

Vrijwilliger van de dag | Jan de Bruin

Vrijwilliger van de dag | Jan de Bruin

“Vroeger heb ik zelf gezeild in de Flits en de OK-Dinghy, daarna kreeg ik verkering met finishdame Fronie. Zij had een Schakel en toen gingen we samen in de Schakel zeilen. Op een geven moment hebben we de Schakel verkocht en zijn we overgestapt op kajuitboten. Ik heb daarna nog wel af en toe ingevallen in de Randmeer, Valk en nu zeil ik alleen nog de sluitingswedstrijden met Pieter Boelsma in de Pampus.”
 
De Flitsclub
“Toen we kinderen kregen en zij flits zijn gaan zeilen ben ik actief geworden bij de Flitsclub daar heb ik training gegeven en in het bestuur gezeten. Daarna is het balletje gaan rollen bij de KWS, omdat ik na de Flitsclub begonnen ben bij de sectie jeugdzeilen, om vervolgens door te stromen naar de sectie wedstrijdzeilen. Ik ben ook jaren lang wedstrijdleider geweest, maar ik vind het nu heerlijk om vrijwilliger te zijn.”
 
Dagtaak
Om half negen hebben we palaver als om tien uur de eerste start is. De wedstrijdleider geeft dan tekst en uitleg over de wind en wie wat doet. We hebben een schema, maar soms wordt er in de taken wat gewisseld. Eén uur voor de eerste start gaan we het water op om de positie van het Startschip te bepalen. Dan gaan we liggen en kijken we een half uur of we goed liggen, zo niet dan verplaatsen we weer. Liggen we goed dan leggen we de boot helemaal vast en gaat de startlijn erin. Als die goed ligt, dan wachten we op de eerste start. Om de paar klassen hebben we een pauze om te controleren of we nog steeds goed in de wind liggen. In die kleine pauze hebben we genoeg tijd om eventueel het schip of de start weer goed te leggen.
 
Op het Startschip
“Er is één starter, maar daar zit altijd iemand anders achter. Zodat je met meerdere mensen kijkt naar de starten. De starter maakt de beslissingen, maar daar heeft hij altijd hulp bij. Ook het contraschip aan de andere kant van de startlijn kijkt en denkt altijd mee naar de start voor de extra controle. De starts hou je dus in de gaten en je kijkt of de vals gestarte boten terug gegaan zijn. Als tweede taak heb je dat je kijkt of de start nog steeds in de wind ligt. Daar moeten we steeds op in blijven spelen, omdat de wind snel kan veranderen. Als wij zien dat de baan niet goed is, dan gaan we daar wat aan doen. Er moet dan veel gebeuren en dan zijn we erg fanatiek in de goede zin van het woord.”