icon_kws

De Vereniging

Naar de KWS Verenigingsite

iconSneekweek

83e Sneekweek

Schrijf je hier in!

Inside out | Váren! Als het kán.

Inside out | Váren! Als het kán.

“Het goed doen voor iedereen lukt nooit, maar het maximale er uit halen wel." Zo nuchter oordeelt Auke van der Werf over de dag van gisteren, waarop de laatste start tegen vijven was in plaats van om 13.30 uur. Het was een aaneenrijging van afbreken, uitstellen en terugroepen.
 
Deze langdurige startdag was voor ons reden, om aan de volle 100% zeilers en achterban een beetje inzicht hierin te geven vanuit het startcomité, dat bestaat uit ca. 14 mensen: tien op het startschip, twee op het contraschip en twee op de banenboot. 
 
Elke startdag begint om half 8 met overleg tussen de wedstrijdleiders. En natuurlijk hebben ze ook overleg met de vervanger van weerman Piet Paulusma, Jan Jonkman. Onderwijl ontbijten ze. Ook op zo’n rare winddag gaan ze ervoor, te laten zeilen met vooruitziende blik: "Dinsdag wordt een lastige startdag, is nu al bekend. Woensdag kan er maar één keer gestart worden vanwege het skûtsjesilen en donderdag, de laatste dag, is er ook maar één start mogelijk." Daarom kun je er dus niet op voorhand van uit gaan, dat het haalbaar is om in deze Sneekweek op een wedstrijddag twee wedstrijden te laten varen. 
Om half 9 is er dan palaver met de hele ploeg, ook met de standby en daarna vaart het startschip uit. 
 
Dat er niet volgens het boekje gestart werd, betrof natuurlijk windschifting en het wegvallen van de wind. Auke heeft een aardige uitleg bij de meerdere algemene terugroepen. "Daar kunnen de zeilers niks aan doen. Dat komt door de winddraaiingen in de laatste minuut. Ook kwam voor dat er zo veel individuele zeilers te vroeg over de start gingen dat het aantal betreffende zeilnummers niet te noemen was." Dan opnieuw laten starten, doet het startcomité vóór de zeilers: "Je wilt dat iedereen mooi scherp start. Wij zijn zeilers, wij genieten daarvan". En dat voel je duidelijk, zelfs aan het eind van zo’n monsterdag. Want de sfeer is vriendelijk, kalm en gemoedelijk. Er is teamspirit. 
 
Van die tien mensen op het startschip zitten vier boven binnen. Twee ruim ervaren mannen in wedstrijdleiding, Johan Schurer en Jan de Bruin, zitten in het verlengde van de startlijn: Johan was gisteren de starter die beslist. Hij kijkt over de startlijn en noemt in de laatste minuut voor de start alle bootnummers die over de startlijn komen. Jan, naast hem, schrijft wat Johan zegt. Per dag wisselen genoemde heren deze intensieve taken. Voorin het startschip zit Don. Vanuit die positie kan hij zeilnummers beter lezen en deze noemen als de starter het niet kan lezen. De twee mensen op het contraschip doen hetzelfde als de starter en schrijver op het startschip, via de portofoon zijn zij op het startschip continu hoorbaar. En een dikke meter achter Johan en Jan zit wedstrijdleider Auke, die eindverantwoordelijk is voor al het dagelijkse wedstrijdgebeuren. In principe kijkt en luistert hij alleen mee en overziet hij alle taken aan boord. Op zo’n dag als gisteren, dat de wind zo moeilijk is, wordt er veelvuldig kort overlegd, nadrukkelijk samenwerkend, praktisch overleg met rappe besluitvorming. De mensen op het contraschip hebben dezelfde functie als de starters op het startschip aan de andere kant van de startlijn.
 
’t Is je nu wel duidelijk dat door het startcomité er ‘alles’ aan wordt gedaan om jouw een mooie wedstrijd te geven. Geniet ervan!
 
 
Tekst: Annechina de Jong

Foto: Watersport-TV